Den gode overgang

Eleverne oplever et skift mellem 0. og 1. klasse, 3. og 4. klasse og mellem 6. og 7. klasse.

For at understøtte en god overgang for både børn og forældre har vi udarbejdet følgende plan i forbindelse med overgangene.

Overgang fra Børnehus til Førskole

• To skolepædagoger mødes og planlægger førskoleforløbet med afgivende institutioner.

• Børnehuset inviterer til trepartssamtaler for børn med særlige behov i starten af februar sammen med pædagoger fra børnehuse, pædagoger fra førskolen, forældre og PPR.

• Der afholdes infomøde på Bogense Skole for forældre før førskolestart.

• Der tilstræbes at pædagoger fra afgivende børnehuse følger børnene i førskole fra marts til sommerferie.

• Pædagoger fra børnehuse indgår i samarbejde med pædagoger fra skolen på lige fod.

• Ledelsen er særlig tæt på personalet i førskoleperioden – og stiller sig til rådighed for deltagelse i møder.

• Ledelse & personale inviterer forældre til ”kaffemøde” midt i maj.

• Førskolen indkalder forældre til børn med særlige behov til møde medio juni sammen med kommende lærer/pædagog for sammen at udarbejde handleplan gældende fra 0. klasse.

Overgang mellem førskole og 0. årgang

• Førskolebørn er på besøg i 0. klasserne.

• Det samlede personale danner i samarbejde ud fra gældende principper, homogene 0. klasser.

• Personalet fra førskole overleverer til klasselærerne på 0. årgang.

Overgang mellem 0 årgang og 1. årgang

• Klasselærerne på 0. årgang overleverer til kommende klasselærerne på 1. årgang.

• Klasselærerne på 0. årgang indkalder forældre til børn med særlige behov til møde sammen med kommende lærer/pædagog for sammen at udarbejde handleplan gældende fra 1. klasse.

Overgang mellem 3 årgang og 4. årgang

• Klasselærerne på 3. årgang overleverer til kommende klasselærerne på 4. årgang.

• Der tilstræbes at kommende klasselærere kommer på besøg i 3. klasse.

• 3. klasse er på besøg i mellemtrinnet og ser deres kommende klasselokale m.m.

• Klasselærerne på 3. årgang indkalder forældre til børn med særlige behov til møde sammen med kommende lærer for sammen at udarbejde handleplan gældende fra 4. klasse.

Overgang fra 6. – 7. årg

• Forældrene inviteres til forældremøde i forbindelse med lejrskole primo maj for hele 6. årgang.

• Klasselærerne på 6. årgang indkalder forældre til børn med særlige behov til møde sammen med kommende lærer/pædagog for sammen at udarbejde handleplan gældende fra 7. klasse.

• Det tilstræbes at nye klasselærere kommer på besøg i 6. klasserne før sommerferien.